L'Ajuntament presenta un nou protocol d'actuació per tractar els casos d'absentisme d'àmbit escolar a Olesa
Amb el document es vol oferir una resposta ràpida i integral a partir del treball en xarxa per poder abordar una situació d'absentisme d'àmbit escolar.
Acte de presentació del nou protocol d'absentisme comunitari d'Olesa
Garantir el dret de tots els infants i adolescents dels municipi a rebre una educació integral, orientada al ple desenvolupament de la personalitat, amb respecte als principis democràtics de convivència i als drets i les llibertats fonamentals. Aquest és l’objectiu del nou Protocol d’absentisme d’àmbit comunitari d’Olesa que elabora l’Ajuntament amb els agents que integren la Xarxa Socioeducativa d’Infància i Adolescència-Pla Educatiu Entorn.
El protocol d’absentisme s’aplica principalment a l’ensenyament obligatori de 6 a 16 anys i té en compte l’educació infantil de 3 a 6 anys.
L’actual protocol d’absentisme d’àmbit comunitari és el resultat de la revisió que els diferents agents de la Xarxa Socioeducativa-Pla Educatiu d’Entorn han fet en els darrers cursos escolars en relació al document i procediment del protocol municipal aprovat al 2019. S’ha actualitzat i adaptat a la nova situació després de la pandèmia de Covid-19, a les noves necessitats de l’alumnat, i a la realitat actual del municipi per tal d’oferir una resposta ràpida i integral a les situacions d’absentisme escolar a partir del treball en xarxa. Aquest dijous es va presentar el nou document en una jornada de treball a la Sala de plens de l’Ajuntament.
El primer tinent d’alcalde, Marc Serradó, va obrir la jornada de presentació del nou Protocol, que va comptar també amb l’assistència de la regidora d’Educació i Infància, Anna Valero; i de prop d’una quarantena de professionals de la Xarxa Socioeducativa d’Infància i Adolescència -Pla Educatiu d’Entorn; responsables d'inspecció del servei d’Educació de la Generalitat; de Serveis Territorials (EAP), i ALIC (equip de Llengua i Cohesió Social); tècnics municipals dels departaments de Serveis Socials i Educació i Infància; els directors dels centres educatius i les referents de la Unitat d’Acompanyament i Orientació (UAO) i el Servei d’Orientació en l’Àmbit Comunitari (SOAC), entre d’altres.
La tasca de revisió i elaboració del nou protocol ha estat realitzada per més de 25 agents provinents de diferents serveis (educatius, socials, salut, seguretat ciutadana,...)
El protocol té un seguit d’objectius específics:
- Detectar aquells/es infants i adolescents que mostrin irregularitats en l’assistència escolar i comencin a manifestar absentisme escolar.
- Diagnosticar les causes individuals i familiars de la situació d’absentisme escolar del/la menor.
- Elaborar un pla de treball amb la família del/la menor que impliqui el treball coordinat dels agents, tenint en compte les seves competències.
- Assolir una reducció i/o disminució del nivell de risc en el que es pot trobar el/la infant o adolescent, procurant l’adquisició d’un nivell òptim de benestar.
- Establir vies àgils i clares per a que la coordinació professional faciliti una atenció coherent i integral a les famílies.
- Revisar de manera continuada la tasca professional per poder consolidar i/o crear noves estratègies i recursos que siguin beneficiaries per al pla d’actuació per abordar l’absentisme escolar.
Els agents implicats en el protocol són tots els agents de la Xarxa Socioeducativa d’Infància i Adolescència -Pla Educatiu d’Entorn: centres educatius, Inspecció, l’EAP (Equip d’Assessorament Psicopedagògic), referents de la Unitat d’Acompanyament i Orientació (UAO), el Servei d’Orientació en l’Àmbit Comunitari (SOAC), tècnics dels departaments de Serveis Socials i Educació i Infància i la Policia Local.