23/09/20

Els centres educatius olesans fan una bona valoració dels primers dies de curs

Escoles i instituts públics i concertats han destacat la bona predisposició de l'alumnat, les famílies i el cos docent per seguir les mesures de seguretat i els protocols establerts per les autoritats sanitàries com a conseqüència de la Covid-19. Fins avui, cap grup de cap escola s'ha hagut de confinar per casos positius de coronavirus.

Image
Els centres educatius olesans fan una bona valoració dels primers dies de curs

 

Els equips directius dels centres educatius públics i concertats d'Olesa de Montserrat han fet una valoració positiva de la primera setmana del curs escolar 2020-2021, que va arrencar el 14 de setembre marcat per uns Plans d'obertura amb les mesures de protecció i de prevenció contra el coronavirus establertes pels departaments de Salut i Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, i després que les escoles hagin estat tancades durant sis mesos. Des de l’inici del curs escolar, no s’ha hagut de confinar cap grup de cap centre per casos positius de coronavirus.

La Regidora d’Ensenyament de l’Ajuntament d’Olesa, Lourdes Vallès, ha volgut posar en valor “la gran feina feta per part de tots els centres educatius d’Olesa, des dels equips directius als equips docents, que cada dia, a banda de la feina habitual de formar i educar els nens i nenes, han de gestionar directament els seus neguits i angoixes, i han d’implementar i integrar els nous protocols d’entrada i sortida, ús de mascareta, distància de seguretat, neteja personal i col·lectiva dels espais...”. Lourdes Vallès també ha destacat “l’esforç de les famílies que porten els seus fills i filles a les escoles i instituts i treballen la responsabilitat i el respecte envers els altres, des de casa”.

Alhora, la regidora d’Ensenyament ha incidit en la feina que s’ha fet i es fa des de diferents departaments de l’Ajuntament -Seguretat Ciutadana, Ensenyament, Via Pública, Participació- així com dels voluntaris de Protecció Civil, "per col·laborar i contribuir, entre d’altres, a facilitar les entrades i sortides dels nens i nenes, que ràpidament han integrat en el seu dia a dia”. La neteja de lavabos i espais comuns als centres públics de primària i la gestió d’espais per a centres que així ho sol·licitin també ha estat una de les tasques de l’ajuntament. Per tot plegat, Lourdes Vallès ha insistit que “això és un treball de tots i totes, i malgrat la situació, ens en sortirem. Seguim treballant per fer-ho possible”.

Escoles i instituts fan balanç dels primers dies de curs

Des de les escoles i instituts, també es fa una bona valoració dels primers dies de classe, tot i els canvis introduïts. Entre les escoles de primària públiques el curs ha arrencat amb canvis en la configuració dels grups i en funció dels nous recursos humans proporcionats pel departament d’Ensenyament de la Generalitat. El director de l'escola Josep Ferrà i Esteva, Rossend Aguilera, ha afirmat que "malgrat la complexitat inicial de totes les mesures a implementar, l’inici del curs s’ha desenvolupat de forma correcta". Per assegurar les ràtios a les recomanacions fetes des del Departament d’Educació, Aguilera ha explicat que l’escola  "ha hagut de barrejar nivells dels mateixos cicles per tal de formar grups que no arribin als 20 infants per aula".  Pel que fa al cos docent, Aguilera ha explicat que la Generalitat només els ha dotat amb un mestre més i per aquesta raó “s’han hagut de nomenar professors especialistes com a tutors per cobrir els nous grups”.

El director de l’escola Sant Bernat, Jordi Cornellas, ha destacat que els primers dies de curs “s’han desenvolupat força bé, sobretot per la responsabilitat amb què han actuat alumnat i famílies". Pel que fa a les ràtios, Cornellas ha explicat que s’ha treballat perquè els grups s’ajustessin a la recomanació de màxim 20 alumnes, tot i que n’hi ha alguns grups que la superen per manca d’espai i professorat. Tot i així, l'escola ha pogut crear quatre grups nous, malgrat que el cos docent només s'ha incrementat amb dos mestres més. En aquest sentit, Cornellas ha dit que "la dotació de recursos humans per part del Departament d'Ensenyament no està a l’alçada del moment".

Pel que fa a l’escola Mare de Déu de Montserrat, la seva directora, Montserrat Soberbio, ha explicat que "l’inici ha estat correcte, tot i que ha suposat un procés d’adaptació de docents, alumnat i famílies en el qual tothom hi ha col·laborat activament". Soberbio ha explicat que les ràtios a l'escola "són baixes i els grups oscil·len entre els 18 i els 22 alumnes" i que només s'ha hagut de desdoblar un grup de sisè que d'origen comptava amb un total de 25 nens i nenes. Pel que fa a la dotació de personal, el Departament només els ha concedit un mestre més.

Des de l’escola Puigventós, la directora Lluïsa Vinyals també ha fet una valoració "força positiva de la posada en marxa del curs i de tota la col·laboració de les famílies". Vinyals ha dit que els primers dies s’ha fet una "gestió emocional amb l'alumnat després de sis mesos sense escola" i que, pel que fa a les ràtios, "s’ha pogut acomplir amb les recomanacions d'Ensenyament i s’han passat de 18 a 22 grups barrejant infants de diferents nivells dins dels mateixos cicles". Sobre la dotació de professorat, Vinyals ha assegurat que "ha estat molt justa, ja que només s'ha incorporat un docent tot i que hem incrementat en quatre grups".

Als centres de secundària públics d’Olesa també s’han hagut d’adaptar els grups i adoptar nous protocols. El director de l’institut Daniel Blanxart, Xavier Favà, ha explicat que "tot i la novetat de la situació, els protocols estan funcionant i les entrades i les sortides s’estan fent esglaonades per evitar-ne aglomeracions". Favà ha assegurat que enguany "la gestió de la plantilla serà una de les qüestions més complicades, ja que hi haurà problemes per cobrir absències puntuals de professorat, sobretot per qüestions derivades de la pandèmia". Pel que fa l'organització del centre i les ràtios, Favà ha destacat que "ens hem pogut ajustar a les recomanacions del Departament d'Ensenyament tant a l'ESO com a Batxillerat", i tot i que "hi ha algun grup de cicle formatiu amb una ràtio una mica més elevada, no ha representat cap problema perquè s'han ubicat en aules molt grans per garantir les distàncies i són cicles que, a més, tenen molta activitat exterior".

El director de l'institut Creu de Saba, Àlex Sala, ha incidit en la idea que l'inici del curs "ha funcionat perquè durant l'estiu s'ha hagut de fer una adaptació dels protocols del centre en molt poc temps" i també ha remarcat "la bona reacció del professorat i l’alumnat per seguir els protocols i mesures preventives establertes". Pel que fa a les ràtios,  Sala ha destacat que "de cada tres grups que tenia el centre s’han fet quatre en tots els nivells, fins a 1r de Batxillerat, amb aules amb un màxim de 23 alumnes i amb distància de seguretat. A 2n de Batxillerat, hem optat per canviar d'aules l'alumnat a espais més grans per garantir les distàncies entre persones".

Pel que fa als centres concertats d’Olesa de Montserrat, des de Les Escolàpies, la directora Dolors Vilardell, ha explicat que "hem dedicat molt de temps a establir totes les mesures de seguretat i que totes les directrius i protocols es segueixen rigorosament". Sobre les ràtios, Vilardell ha destacat que "tot i que alguns grups superen el número de 20 infants, l’escola disposa de molts espais, aules molt grans i amb molta ventilació per garantir les distàncies. Només un grup que era molt nombrós s'ha desdoblat ".

Des de l’escola Povill, el director, Joan Povill, ha fet també una valoració positiva de l’aplicació del Pla d’obertura amb totes les mesures establertes. Pel que fa a les ràtios, Povill ha afirmat que "els grups més nombrosos de l'ESO i Primària s'han dividit en tres” i que determinats grups fan classe en aules més grans “per tal de garantir les distàncies de seguretat". 

El responsable de Comunicació de l'escola Daina Isard, Joan Riera, ha afirmat que "l’inici ha estat marcat per l’adaptació de tota la comunicat educativa a les noves mesures i l'escola s'ha centrat en treballar per crear grups estables i de convivència”. Sobre les ràtios, Riera ha destacat que a l'ESO els grups ja estaven per sota de 20 i que, en el cas de primària, els grups més nombrosos s'han dividit en tres.

Seguretat a les entrades i sortides a escola

Per garantir la màxima seguretat a les entrades i sortides i evitar aglomeracions, escoles i instituts han establert horaris esglaonats i diferents punts d’accés en funció de les característiques de cada centre. En alguns centres, agents de la Policia Local s’encarreguen de tancar el carrer, o bé es senyalitzaran amb tanques i cintes els accessos i l’ampliació de voreres. Des de l’Ajuntament es demana a la ciutadania respecte i civisme en aquests espais per possibilitar unes entrades i sortides segures als centres.

A totes les escoles hi ha un agent policia o bé personal de protecció civil o agent cívic per donar suport les primeres setmanes de curs, fins que les famílies s’hagin acostumat als nous accessos.